KELAPA DARA
Pokok Kelapa Laut atau dalam Bahasa Inggerisnya Coco De Mer merupakan ahli tunggal dalam genus Lodoicea, ialah sejenis palma yang berasal dari Pulau Praslin dan Pulau Curieuse di Seychelles.

Pada satu ketika, pokok ini juga boleh didapati di Pulau St Pierre, Pulau Chauve-Souris, dan Pulau Round yang merupakan sebahagian kepulauan Seychelles, tetapi kini telah pun pupus.

Kini, ia merupakan salah satu spesies nadir yang terlindung. Bagaimanapun, pokok ini, kini ditanam di Seychelles untuk membantu memulihara spesies ini, dan juga ditanam di banyak kawasan tropika sebagai pokok hiasan. Nama botaninya Lodoicea maldivica.

Pokok ini tumbuh sehingga 25 hingga 34 meter (m) tinggi. Daun-daunnya yang berbentuk kipas adalah sepanjang tujuh hingga 10 meter dan selebar 4.5 meter, dengan petiol yang panjangnya empat meter.

Pokok ini bersifat dioesius, iaitu pokok jantan dan pokok betina adalah berasingan. Bunga jantan seolah-olah katkin, dan sepanjang satu meter.

Buah kelapa laut mengandungi biji yang terbesar dalam alam tumbuhan. Diameter buah yang matang sebanyak 40 hingga 50 sentimeter (cm), dengan berat sebanyak 15 hingga 30 kilogram (kg).

Buah ini memerlukan enam tahun untuk mencapai kematangan, dan lagi dua tahun untuk bercambah. Buah ini juga digelar ‘double coconut’ (kelapa kembar), coco fesse, atau Seychelles nut (kekeras Seychelles) di luar negeri.

Buah kelapa laut muda yang dicampur dengan bahan tertentu dijadikan ubat jika seseorang mempunyai banyak hingus.

Buahnya dihancurkan dan cecair diperah keluar digunakan untuk mengubati bisul sering digunakan di Laos.

Beberapa bahagian pokok ini boleh melawaskan kencing di pelbagai negara, di Kemboja pula menggunakan bahagian batang daun, manakala di Jawa pula bahagian jambak bunga jantan, di India bahagian umbut dan akar.

Penggunaan pokok kelapa laut dalam bidang perubatan memang telah diakui keberkesanannya. Selain pokok kelapa laut spesies pokok kelapa yang lain juga banyak mengandungi khasiat untuk merawat pelbagai penyakit.

Pokok kelapa laut sebenarnya mempunyai nilai komersil yang tinggi. Nira yang boleh diperoleh dari pokok ini boleh dibuat gula ataupun todi. Daun tal banyak digunakan sebagai tempat menulis sebelum kertas dicipta.

Daun kelapa laut juga boleh digunakan untuk membuat kipas, atap rumah, tikar, topi, beg dan bakul.