Saya Sayang Malaysia

Pengikut

Khamis, 11 Oktober 2012

Erma Fatima lebur hati Raja Ema

Kongsi Di Pesbuk
Raja Ema Raja Ibrahim
Raja Ema Raja Ibrahim
SELEPAS 15 tahun me�nyepikan diri dari dunia glamor, nama pelakon dan penyanyi popular era 1980-an, Raja Ema kembali diperkatakan orang di laman sosial twitter mahupun facebook, ketika ini. Semuanya, gara-gara penampilan wajah terbaru pelakon berstatus ibu tunggal kepada dua anak remaja ini dengan imej lebih segar, jelita dan langsing yang menghiasi sebuah majalah fesyen tempatan.

FotoFoto
Foto
Khabarnya, penyanyi yang cukup dikenali dengan lagu Jejaka Idaman ini muncul semula kerana ingin membuat ‘comeback’ di persada hiburan tanah air sekali gus mengubat kerinduan peminatnya. 

Wartawan dan jurugambar Rap berusaha menjejaki pelakon yang juga pemilik nama sebenar, Raja Ema Raja Ibrahim, 44, ini di lokasi penggambaran terbaru lakonannya iaitu drama bersiri sebanyak 14 episod Bukan Untuk Aku arahan Pali Yahya untuk saluran TV9, tidak lama lagi.

Ketika di temui di lokasi penggambaran di Seksyen 7, Shah Alam, petang kelmarin, Raja Ema mengakui dia sendiri terkejut kemunculannya di majalah itu meraih perhatian ramai.



“Sebenarnya, tidak terlintas di hati saya membuat ‘comeback’ untuk mencari glamor dan publisiti kerana bagi saya, zaman itu sudahpun berlalu. Saya kembali berlakon untuk mengubat rindu pada bidang lakonan yang sudah sekian lama ditinggalkan dan pada masa sama anak-anak pun sudah besar dan mampu hidup berdikari,” katanya.


Sudah namanya anak seni, sudah pasti bidang lakonan cukup sebati dalam diri anak kepada Allahyarham Yusni Jaafar yang pernah menang anugerah Pelakon Pembantu Wanita Terbaik pada Festival Filem Malaysia Ke-8 (FFM8) dan Bintang Harapan Wanita Terbaik pada FFM7.

“Kali terakhir, saya berlakon adalah filem Queen Control. Bagaimanapun, selepas berkahwin dengan Sheqal, mengandung serta melahirkan anak, saya memutuskan untuk meninggalkan bidang seni.

“Namun, hubungan saya dengan rakan artis tidak putus. Ramai juga rakan yang bertanya sama ada saya hendak kembali berlakon seperti dulu tapi saya belum bersedia sebelum ini.

“Secara kebetulan, saya juga selalu berhubung dengan menghantar ucapan Selamat Hari Raya pada rakan artis seperti penerbit drama Raja Alawiyah dan pengarah Erma Fatima setiap kali tibanya hari raya.

“Saya juga pernah beritahu Erma, saya rindu nak berlakon semula apabila anak sudah besar dan dia terus tawarkan salah satu watak dalam drama terbaru terbitan produksinya, Bukan Untuk Aku, tahun ini,” katanya.

Raja Ema adalah artis pertama Malaysia yang mempunyai muzik video iaitu lagu Di Pertemuan Ini. Kemunculannya dalam filem Pernikahan Berdarah bersama pelakon Indonesia, Willy Dozan mendapat liputan meluas media dan lagu nya�nyiannya Mentari Korea juga dijadikan lagu tema Sukan Olimpik Seoul 1988.

Antara filem lakonannya adalah Cikgu Romantik, Tarik-Tarik, Sahabat, Queen Control, Boss, Sejati, Antara Dua Hati, Mawar Merah dan Sayang adalah filem terakhirnya.

Justeru, kata Raja Ema, drama bersiri Bukan Untuk Aku adalah lakonan pertamanya selepas sekian lama menyepi.

“Saya lebih suka membaca skrip terlebih dulu sebelum menerima sesuatu tawaran berlakon. Saya juga terima tawaran Erma kerana watak Puan Sri Atilia (isteri kepada pelakon Ridzuan Hashim) dalam drama ini ada kelainan dan belum pernah dilakonkan.

“Sebelum ini saya pernah berlakon dalam sitkom tapi ia kali pertama saya bawa watak ibu yang garang dalam drama yang berat ini. Saya akui memang berasa kekok bila di lokasi penggambaran yang sudah lama ditinggalkan.

“Bagaimanapun, pengarah muda seperti Pali, Aqasha dan bintang baru yang juga watak utama dalam cerita ini Siti Saleha juga memberi kerjasama yang baik dan saya tiada masalah untuk menyesuaikan diri dengan mereka. Status saya sendiri sebagai ibu kepada dua anak remaja sedikit sebanyak membantu saya menjiwai watak ibu dalam cerita ini,” katanya. Drama bersiri ini turut diterajui barisan bintang muda meningkat naik ketika ini iaitu Nazim Othman dan Marsha Londoh.


Pegang status ibu tunggal

Biarpun kembali berlakon, anak-anak tetap nombor satu dalam hidup Raja Ema yang kini berstatus ibu tunggal, sejak setahun lalu. Hasil perkongsian hidup dengan penyanyi Sheqal, mereka dikurniakan dua anak, Putra Ammar, 18, dan Putra Ehsan, 16.

“Walaupun anak-anak dan keluarga mengizinkan saya kembali berlakon tetapi saya tidak mahu membuat perubahan yang terlalu drastik atau kerana anak-anak cukup rapat dengan saya. Anak saya yang nombor dua, Ehsan tidak pernah berenggang dengan saya di rumah.

“Saya juga ingin berlakon secara sambilan dan drama ini sebagai ‘warm up’ dalam bidang seni. Buat masa ini, saya juga terima tawaran berlakon sekitar Kuala Lumpur dulu kerana tidak ingin berenggang dengan anak-anak.

“Sebelum ke lokasi, saya pastikan semua keperluan anak-anak sudah dipenuhi terlebih dulu termasuk urusan makan dan minum mereka atau mengambil mereka dari sekolah atau keluar makan dengan mereka,” katanya.

“Ramai orang fikir, saya wanita lemah-lembut sebaliknya suara saja yang lembut tetapi sebaliknya saya tegas apabila mendidik anak-anak terutama dalam soal pendidikan mereka.

“Saya juga tidak kisah anak-anak mengikut jejak dalam bidang seni tetapi setakat ini saya tak nampak lagi mereka minat dalam bidang ini,” katanya.


Jawab isu buka tudung

RIMAS dengan isu dirinya yang dikatakan sanggup buka tudung semata-mata ingin buat ‘comeback’, Raja Ema terpanggil membuat kenyataan membela diri�nya.
Baginya, isu itu agak sensitif dan sedikit sebanyak mengguris hatinya dan keluarga kerana ia terlalu diperbesarkan orang yang tidak tahu menahu cerita yang sebenar.

“Memang saya pernah bertudung sekejap dulu sebelum buka tudung ketika baru berkahwin dengan Sheqal dan anak-anak pun masih kecil ketika itu. Tapi, saya masih bertudung dan berpakaian menutup aurat apabila menghadiri majlis yang sesuai seperti kenduri kendara dan ke masjid.

“Terus terang, saya tak faham kenapa isu buka tudung pula yang digembar-gemburkan kerana saya sudah bertahun-tahun tidak bertudung cuma ramai orang yang tak tahu kerana saya sudah lama tidak aktif dalam bidang hiburan lagi,” katanya.

Apapun, kata Raja Ema, dia tetap menyimpan hasrat untuk menutup aurat sepenuhnya apabila sampai masanya nanti.

“Bertudung bukanlah satu paksaan kerana kita perlu dengan rela hati untuk melaksanakan kewajipan itu.

“Saya tidak mahu sekadar bertudung saja tapi pakaian tetap mengikut bentuk badan, menjolok mata atau bertudung tapi masih mendedahkan sebahagian rambut,” katanya.

Ditanya perubahan wajahnya yang nampak lebih muda dan jelita pada usia pertengahan 40-an, Raja Ema mengakui dia sangat mementingkan aspek kecantikan luaran dan dalaman, sejak dulu.

“Maaf, saya tak dapat komen mengenai isu penggunaan botoks tapi saya mengaku memang ada berjumpa doktor dan mengambil suntikan vitamin C dan produk berkaitan untuk mengekalkan kecantikan wajah dan tubuh. Selain itu, saya memang menjaga pemakanan seimbang, senaman dan mengambil produk yang sesuai untuk mendapatkan berat badan idaman dengan nasihat doktor,” katanya.


Sumber




0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright@Segala Catatan Yang Ditulis Dalam Blog Ini Adalah Hakmilik http://phantom1-jomlayan.blogspot.com