Saya Sayang Malaysia

Pengikut

Sabtu, 29 Oktober 2011

Tradisi Memotong Perutnya Sendiri...!!!

Kongsi Di Pesbuk
Tradisi Memotong Perutnya Sendiri - seppuku disebut juga Harakiri, salah satu tradisi yang menjadi kebanggan masyarakat Jepun, yang berasal dari kata hara yang bererti perut dan kiru yang bererti memotong. Harakiri juga dikenal dengan istilah seppuku.



Seppuku




Kebiasaan harakiri ini dilakukan oleh kalangan samurai sebagai bukti kesetiaan. Bunuh diri yang dilakukan para Samurai ini sangat menyiksa, kerana si pelaku harus menunggu kematian disebabkan kehabisan darah setelah merobek dan mengeluarkan isi perutnya.

Ada ritual khusus yang harus dilakukan oleh Samurai jika ingin melakukan harakiri. Ia harus mandi, menggunakan jubah putih, dan makan makanan kegemarannya. Pelaku harakiri ditemani seorang pelayan (kaishakunin), yang dia pilih sendiri. Kaishakunin ini bertugas membuka kimononya dan mengambilkan pisau yang akan digunakan. Jika pelaku harakiri menjerit atau menangis kesakitan disaat dia menusuk dan mengeluarkan isi perutnya, ia dianggap sangat memalukan bagi seorang Samurai. Kerana itu Kaishaku bertugas mengurangi penderitaan itu, mempercepat kematian dengan memenggal kepala si pelaku.

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright@Segala Catatan Yang Ditulis Dalam Blog Ini Adalah Hakmilik http://phantom1-jomlayan.blogspot.com