Saya Sayang Malaysia

Pengikut

Rabu, 3 September 2014

Tengkorak Lelaki Ini Diganti Dengan Tengkorak Palsu.

Kongsi Di Pesbuk A medical staff displays a titanium mesh produced by a 3D printer

Seorang lelaki Cina yang kehilangan separuh tengkorak dalam kemalangan pembinaan telah menjalani pembedahan yang menggemparkan dengan bantuan pencetak 3D.

Lelaki yang hanya dikenali sebagai Hu, mengalami kecederaan apabila dia dilanggar tiga penerbangan tangga selepas dipukul oleh timbunan kayu.


Walaupun selepas kejadian itu beliau masih hidup, petani berusia 46 tahun kini tidak dapat bercakap atau menulis dan juga mengalami penglihatan berganda.

Semasa prosedur ini, pakar bedah di Hospital Xijing di barat laut China memasukkan titanium 3D bercetak ke dalam bahagian tengkorak yang hilang.

Profesor Guo Mao Shu, pakar bedah utama yang terlibat dalam operasi itu, telah menerbitkan banyak kertas penyelidikan janjang dalam perubatan regeneratif dan kejuruteraan tisu.

Beliau berharap dapat mengikuti prosedur tersebut , tisu otak Hu akan mula menjana semula akhirnya membawa beliau mendapat semula keupayaan untuk bercakap dan menulis.

Hu kini di bawah pemerhatian di Unit Rawatan Rapi hospital dan doktor berharap untuk melepaskan dia pada hari-hari yang akan datang.

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright@Segala Catatan Yang Ditulis Dalam Blog Ini Adalah Hakmilik http://phantom1-jomlayan.blogspot.com