Saya Sayang Malaysia

Pengikut

Sabtu, 15 Disember 2012

Menakjubkan!! Gadis China Ini Boleh Tulis dengan Kedua-dua tangan pada masa yang sama, dalam Bahasa yang berbeza...

Kongsi Di Pesbuk
Chen Siyuan, penterjemah muda dari Handan, provinsi Hebei China, mempunyai keupayaan yang amat untuk menulis dengan kedua-dua tangan pada masa yang sama. Malah yang lebih mengagumkan ialah hakikat bahawa dia boleh menulis menegak dengan satu tangan dan mendatar dengan yang lain, atau dalam dua bahasa yang berbeza.



Dalam zaman teknologi ini, menulis dengan kedua-dua tangan tidak kemahiran berharga kerana ia adalah sekali, tetapi itu tidak membuat keupayaan 24-year-old Chen Siyuan kurang luar biasa. Ini penterjemah bahasa Inggeris muda telah wowing penonton dengan bakat yang menakjubkan beliau menulis dengan kedua-dua belah tangan secara serentak, dalam dua bahasa yang berbeza (Cina dan Inggeris). Anda akan terdorong untuk berfikir jenis ini keupayaan unik memerlukan bertahun-tahun amalan, tetapi Chen berkata dia mendapati kebolehan beliau sepenuhnya oleh kemalangan, pada tahun-tahun sekolah menengah. Dia dibebankan oleh kuantiti kerja rumah Bahasa Inggeris, tetapi mendapati bahawa dia boleh menyelesaikan tugas-tugas masing-masing lebih cepat dengan menulis dengan kedua-dua tangan pada masa yang sama. "Apabila saya berada di sekolah menengah, saya tidak sedar menulis dengan kedua-dua tangan ketika cuba untuk menyelesaikan kerja rumah saya tergesa-gesa," Chen memberitahu Online Harian Rakyat. "Rakan sekelas saya ingin tahu dan cuba untuk meniru saya, tetapi tidak seorang pun daripada mereka berjaya."



Chen Siyuan berkata reaksi pertama orang-orang yang mendengar tentang bakat beliau adalah kekufuran. Kemudian, apabila mereka benar-benar melihat beliau melakukannya, mereka mahu mencuba untuk diri mereka sendiri. Reaksi ketiga ialah sentiasa kekecewaan, kerana mereka menyedari ia adalah mustahil bagi mereka untuk meniru beliau. Dalam masa yang apabila kebanyakan kita mula lupa bagaimana untuk menulis dengan satu tangan, ini gadis yang luar biasa dengan mudah boleh melakukannya dengan kedua-duanya. Selain daripada keupayaan untuk menulis dalam dua bahasa, dia boleh menulis ayat-ayat puisi berturut-turut pada ayat dalam arah yang berbeza (menegak atau melintang). "Jika anda sedang menulis hanya satu watak Cina, mungkin ia bergantung pada memori anda, tetapi jika anda telah menulis satu artikel penuh, atau artikel yang berbeza, untuk contoh simultaniously bertulis Bahasa Inggeris dan Bahasa Cina, saya fikir ia adalah perkara pemikiran dua hala," Chen memberitahu BBC.






0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright@Segala Catatan Yang Ditulis Dalam Blog Ini Adalah Hakmilik http://phantom1-jomlayan.blogspot.com