Saya Sayang Malaysia

Pengikut

Selasa, 25 Disember 2012

Petani Cina Membina Kereta Kereta Kuasa Angin!!

Kongsi Di Pesbuk
Seorang petani Cina berusia 55 tahun telah tampil dengan ciptaan yang unik yang hanya mungkin membuat dia jutawan. Ini bukan kali pertama kita telah melihat kenderaan yang berjalan pada sumber bahan api alternatif, tetapi ciptaan Tang Zhengping adalah benar-benar sesuatu yang lain. Kereta dia dibina dalam tempoh tiga bulan adalah tinggi 1m, 3m panjang dan dikuasai oleh angin. Tetapi bahagian yang terbaik adalah ini - ia mempunyai potensi untuk mencapai kelajuan 90mph (140kmph). Ini tidak kelihatan terlalu baik untuk menjadi kenyataan untuk kenderaan berkuasa angin, tetapi Mr.Zhengping dari Beijing, bandar yang menjadi tuan rumah menunjukkan kereta yang terbesar di dunia, mempunyai cerita yang berbeza untuk memberitahu.



Menurut Mr.Zhengping, kenderaan berjalan di atas penjana bateri dan elektrik, yang dicaj semula oleh kipas besar berputar di hadapan kenderaan. Kedua-dua sayap tenaga solar di belakang juga menyokong penjanaan elektrik. Walaupun satu set penjana dan bateri bekerja, dua lagi mendapat bayaran. Untuk sekarang, bateri perlu dikenakan setiap dua hari dan kipas dan sayap menyediakan elektrik tambahan apabila kereta adalah dalam keadaan pergerakan. "Ia pergi pada kelajuan maksimum 140kmph dan tahan lebih lama daripada kereta elektrik, yang biasanya tidak mempunyai penjana," kata Mr.Zhengping.


Setelah sayangi alat elektronik sejak beliau kanak-kanak, dia mempunyai idea untuk kereta ini lebih 30 tahun lalu. Ia membawanya seketika, tetapi dia akhirnya meletakkan ia bersama-sama dengan hanya menggunakan alat ganti dan pemasangan sebuah 'turbin angin' di panggangan. Beliau mendakwa bahawa apabila kereta mencapai kelajuan 40mph (60kmph), angin yang dihasilkan adalah mencukupi untuk mewujudkan 1,21 gigawatt kuasa yang diperlukan untuk turbin untuk mengecas bateri. Ini memastikan bahawa hayat bateri diperluaskan kepada kira-kira tiga kali bahawa kereta elektrik. Jadi ya, kereta tidak tepat dijalankan pada kuasa angin, tetapi ia adalah 'dibantu' oleh.


Ada video yang tersedia di YouTube, jika anda berminat untuk melihat bagaimana kereta berfungsi. Ia tidak mempunyai terlalu banyak pandangan positif walaupun, kebanyakan orang seolah-olah menunjukkan bahawa kipas tidak lebih berbahaya daripada yang baik untuk kereta. Kenderaan itu sendiri tidak banyak daripada penonton sama ada, badan biru dan ia adalah ketinggian yang amat rendah menjadikan ia kelihatan lebih seperti pelumba kotak sabun. Sama ada kuasa angin sebenarnya membantu kereta atau tidak, saya rasa kita boleh meninggalkan bahawa pakar-pakar fizik. Sesetengah orang tidak percaya bahawa ia benar-benar berfungsi, sementara yang lain berfikir bahawa kipas adalah direka dengan baik untuk mengambil angin lanjut dan rintangan juga lebih rendah pada kereta.


Mr.Zhengping tidak percaya bahawa ciptaannya mempunyai potensi untuk membuat dia berjuta-juta, jika hanya dia dapat mencari pembeli bagi teknologi. Tetapi kemudian dia telah membina kereta impiannya dalam hanya tiga bulan dan ia kos hanya $ 1,600 untuk melakukannya. Dia juga yakin bahawa dia massa boleh mengeluarkan kereta selama lebih kurang bahawa. Sekarang, yang merupakan satu pencapaian dalam dirinya. Mr.Zhengping berkata, "Impian saya ialah untuk membuat sumbangan kepada masyarakat. Saya tidak melakukan ini hanya untuk wang. Saya mahu melihat orang memandu kereta saya di lebuh raya. Saya mahu berkhidmat kepada rakyat. "Siapa tahu, mungkin kereta masa depan akan mempunyai peminat besar dilampirkan kepada hud.



0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright@Segala Catatan Yang Ditulis Dalam Blog Ini Adalah Hakmilik http://phantom1-jomlayan.blogspot.com