Saya Sayang Malaysia

Pengikut

Rabu, 21 Mac 2012

Alat Elektronik Pertama Di Dunia...!!!

Kongsi Di Pesbuk Bagi generasi masakini memang sudah tidak asing lagi dengan alat-alat elektronik. Bak kata orang celik-celik mata je dah tengok barang-barang canggih manggih. Budak-budak kecik pun dah pandai guna handphone...siap pakai iphone lagi...huk3...namum tahukah kita bagaimana rupa alat-alat elektronik ini semasa mula-mula ia dilahirkan ke dunia ini?

1. Komputer Pertama Di Dunia.



ENIAC (Electronic Numerical Integrator And Computer) ialah peranti elektronik digital yang pertama yang berfungsi sebagai sebuah komputer. Peranti itu selesai oleh tentera AS pada tahun 1945 dan dibuat awam pada tahun 1946. Pada masa itu, komputer itu dicadangkan untuk mengira hala tuju dan antara peluru berpandu balistik dalam Perang Dunia II.
ENIAC yang mempunyai berat badan seberat 30 tan, menggunakan kuasa elektrik sebanyak 200 kilowatt, yang terdiri daripada lebih 19.000 tiub vakum, 1500 geganti, serta beratus-ratus ribu perintang, kapasitor, dan pengaruh.

Salah satu komputer pertama yang dibina oleh Apple pada tahun 1976.
2. Laptop Pertama Di Dunia. 
 
Dalam tahun 1970-an idea komputer peribadi mudah alih yang mula-mula difikirkan oleh Alan Kay di Xerox PARC. Walaupun beliau tampil ke hadapan dan menerbitkan idea. Namum idea itu segera disapu oleh yang lain, yang akhirnya bersetuju untuk nama projek adalah Osborne1, komputer riba pertama. Mula dihasilkan pada tahun 1981 oleh Adam Osborne, yang bekerja dalam penerbitan buku, seberat kira-kira 11 kg. Gergasi ini dilengkapi dengan skrin 5 inci, yang kelihatan seperti gergasi skrin mudah alih, kecil di mesin besar. Walaupun ia boleh diambil di mana-mana, tetapi kita juga mungkin membawa sekitar 3-4 tahun kanak-kanak berusia di mana-mana. Laptop ini berharga $ 1800.

3. Kamera Pertama Di Dunia. 


Kamera itu pada mulanya dipanggil kamera obscura, dalam bahasa latin yang menbawa maksud yangdatang dari bilik gelap. Kamera obscura adalah peranti yang terdiri daripada sebuah bilik gelap atau kotak, yang boleh memantulkan cahaya melalui penggunaan dua kanta cembung, kemudian meletakkanimej objek luar di atas kertas / filem, filem itu diletakkan di atas tumpuan pusat kanta. Kamera obscuraadalah kali pertama yang ditemui oleh seorang saintis Islam yang dikenali sebagai Alhazen, ia didapatiseperti yang diterangkan dalam buku Books of Optics (1015-1021).

4. Radio Pertama Di Dunia

Kononya, ini adalah radio pertama yang dibuat pada tahun 1895. Pengeluar adalah sebuah syarikat yang dimiliki oleh Guglielmo Marconi, seorang warga Amerika Itali yang memegang paten untuk mencipta radio. Namanya adalah produk pertama sahaja, sudah tentu terdapat banyak kekurangan dalam radio ini berbanding dengan radio hari ini. Sebagai contoh, radio hanya mampu untuk mencapai isyarat radio dalam lingkungan 1.5 kursus kilometer, dan kerana badannya besar radio makanya radio ini sangat berat.

5. Calculator Pertama Di Dunia.


Pencipta kalkulator yang pertama di dunia adalah Blaise Pascal. Pakar matematik dan sains berasal dari Perancis itu berjaya mencipta kalkulator roda berangka atau Pascaline. Alat ini menjadi perintis kepada kalkulator moden sering digunakan hari ini.
6. Televisyen Pertama Di Dunia.


Inilah Set TV Pertama di Dunia: "Baird television", 1928, Satu eksperimen awal dan demonstrasi“Baird-tipe” penerima televisyen dengan 30 baris, dan yang cakera Nipkow yang berputar dengan kelajuan 750 rpm menghasilkan 12 imej 1/2 sesaat. Motor masih berjalan pada 18 bateri standard volt. Demonstrasi model menakjubkan kelahiran televisyen!
Televisyen pada awal penciptaan tiub vakum yang menggunakan besar, mempunyai penggunaan kuasa yang besar dan harga yang sangat mahal. 
7. Handphone Pertama Di Dunia


Kita harus berterima kasih kepada seorang yang bernama Martin Cooper, beliau adalah orang yang berjaya untuk menemui telefon bimbit dan membuat Mobile pertama di dunia. Martin Cooper adalah seorang pengurus umum dalam bahagian komunikasi korporat di Motorola Amerika Syarikat. Beliau telah memohon teknologi dalam komunikasi telefon dengan sistem tanpa wayar yang biasanya hanya digunakan pada polis komunikasi radio. Penemuan handphonenya maka diperhalusi dan dikomersilkan oleh Motorola pada tahun 1983, Handphone pertama itu kemudian diberi nama DynaTAC.

8. Telefon (cordless phone) Pertama Di Dunia 

Telefon selular sebesar ini memiliki jangkauan setengah batu. Jika dilihat dari segi design dan ukuran, telefon ini sangat berbeza dengan telefon pada masakini. Tetapi dari sinilah bermulanya telefon wayarles. Penciptanya, Nathan Stubblefield hanya diakui sebagai Bapa telefon bimbit selepas 100 tahun ia dipatenkan.Nathan Stubbefield sebenarnya hanyalah petani melon biasa yg sangat menyukai IPTEK. Malangnya telefon wayarles tidak berjaya dalam masa hidupnya, dia meninggal dengan keadaan miskin pada tahun 1928. Sekarang dia telah diiktiraf sebagai "Father of The Modern Mobile Phone", bahkan oleh Virgin Mobile dibuat page khusus untuk menandakan ulang tahun penemuan Nathan Stubbefield di website rasmi nya.

9. Telefon Pertama Di Dunia

Suatu hari Alexander Graham Bell menyatakan keinginannya untuk mencipta suatu alat komunikasi dengan penghantaran gelombang elektrik. Bell pun mengajak temannya Thomas Watson buat membantu menyediakan kelengkapan. Penelitiannya dilakukan dengan menggunakan alat pengatur suara dan magnet untuk menghantarkan bunyi yang akan dihantar, peristiwa ini terjadi pada tarikh 2 Jun 1875.
Akhirnya terciptalah karya Bell sebuah pesawat penerima telefon dan pemancar yang bentuknya berupa sebuah piringan hitam tipis yang dipasang di depan electromagnet. Baru pada tarikh 14 Februari 1876 Bell mematenkan hasil penemuannya, tapi oleh US Patent Office penemuan Bell ini baru rasmi dipatenkan pada tarikh 7 Mac untuk "electric speaking telephone".
Bell terus mengemas kini penemuan dan untuk pertama kalinya dia berjaya menghantar suatu kalimat berbunyi "Watson, come here, I want you" pada tarikh 10 Mac 1876.
Sekadar info:
1871, Antonio Meucci mematenkan penemuannya yang disebut sound Telegraph. Penemuannya ini membolehkan adanya komunikasi dalam bentuk suara antara dua orang dengan menggunakan perantara kabel. Lebih dari seabad dan di seluruh dunia, Alexander Graham Bell dikenali sebagai penemu telefon. Tetapi pada tarikh 11 Jun 2002 di kongres Amerika Syarikat, Antonio Meucci ditetapkan sebagai penemu telefon.


 10. Perakam Suara Pertama Di Dunia
Alat perakam suara pertama iaitu Phonoautograph penemuan Leon Scott telah ada sebelumPhonograph penemuan Thomas Alpha Edison yang digunakan untuk mempelajari gelombang suara pada tahun 1857. namun alat tersebut tidak digunakan untuk mengeluarkan semula hasil rakaman tersebut. Phonograph diciptakan seiring dengan pembangunan peranti telephone pada tahun 1870an dan pada saat itulah Edison mendapat idea untuk mencetak mesej telephone di atas kertas berlapis wax manggunakan alat electromagnetics. Setelah penemuan tersebut, muncul alat perakam lain seperti Graphophone dan syarikat lain yang membuatnya.
Pada tahun 1894, Emir Berliner mencetuskan idea untuk mencetak suara di atas piring dan bukan silinder dengan alas an lebih mudah dihasilkan. Idea piringan inilah yang berkembang menjadi disc yang kita kenal sekarang ini.

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright@Segala Catatan Yang Ditulis Dalam Blog Ini Adalah Hakmilik http://phantom1-jomlayan.blogspot.com