Saya Sayang Malaysia

Pengikut

Ahad, 5 Februari 2012

Matinya seorang petinju...!!!

Kongsi Di Pesbuk
MAQUINTO rebah ketika mengharungi perlawanan pusingan keempat.

MANILA - Petinju muda Filipina, Karlo Maquinto disahkan meninggal dunia di Hospital Universiti Far Eastern, kelmarin.
Petinju yang beraksi dalam kategori flyweight yang sedang mencipta nama di pentas antarabangsa itu berada dalam keadaan koma akibat kecederaan di kepala selepas beraksi menentang Mark Joseph Costa pada satu kejohanan di utara Manila, Sabtu lalu.
Maquinto yang memiliki rekod kemenangan 8-0-1 dengan enam daripadanya diraih menerusi knock-out rebah selepas pusingan keempat ketika pertarungan menentang rakan senegaranya itu.
Pakar bedah dari hospital berkenaan, Dr. Chester Tan memberitahu bintang tinju berusia 21 tahun itu meninggal dunia pada pukul 10 pagi kelmarin.
Maquinto yang membuat penampilan kesembilan sepanjang kariernya sejak bergelar petinju profesional telah dikejarkan ke hospital apabila didapati tidak sedarkan diri selepas insiden tersebut.
Salah seorang pakar hospital berkenaan, Rhoby Orata memberitahu hasil imbasan terhadap kecederaannya, terdapat pendarahan di kepalanya yang dikesan pada sebelah kanan otak Maquinto.
Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Sukan dan Hiburan Filipina, Amado Bagatsing mahu satu siasatan dilakukan ke atas kes Maquinto.
Menurutnya, Maquinto dianggap sebagai salah satu petninju muda terbaik pernah dilahirkan oleh Filipina.
Tinju merupakan salah satu sukan yang terkenal di negara itu dan Filipina memiliki dua petinju terbaik dunia iaitu juara bertahan kategori welterweight dan bantamweight, Manny Pacquiao dan Nonito Donaire.


0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright@Segala Catatan Yang Ditulis Dalam Blog Ini Adalah Hakmilik http://phantom1-jomlayan.blogspot.com