Saya Sayang Malaysia

Pengikut

Ahad, 20 November 2011

Facebook: Alat kajian saintis...!!!

Kongsi Di Pesbuk
Facebook: Alat kajian saintis

Sebelum dia menjadi simbol pelampau berhaluan kanan di Eropah, Anders Behring Breivik hanyalah seorang lelaki biasa yang menyuarakan pandangan antipendatangnya dalam talian.

Dan minggu lalu, Breivik yang mengaku melakukan pembunuhan besar-besaran di Norway, Julai lalu sehingga menyebabkan 77 orang terbunuh melalui perbicaraan terbuka pertamanya di mahkamah.

Walaupun Breivik mungkin melakukan serangan itu seorang diri, namun dia jauh sekali daripada keseorangan di dalam dunia siber.
Dia banyak menghabiskan masa sebelum serangan di hadapan komputer dengan bersembang bersama jutaan individu lain yang mempunyai ideologi serupa untuk menyokong kumpulan berhaluan kanan di dalam laman-laman sesawang sosial seperti Facebook.

Selepas tragedi di Norway, penyelidik mahu mengetahui lebih banyak mengenai golongan seperti mereka.

Tetapi bagaimana untuk mengesan kumpulan ini?
Senang sahaja, hanya daftar masuk ke dalam Facebook.
“Kami menyedari ianya tidaklah begitu sukar untuk mencari mereka ini,” menurut Jamie Bartlet, penulis laporan mengenai dunia digital Eropah yang diterbitkan baru-baru ini oleh institusi penyelidikan Demos, Britain.

Simpanan maklumat peribadi di Facebook terlalu banyak sehingga penyelidik dan saintis sosial boleh menggunakan alat pengiklanan laman tersebut untuk menentukan sasaran kumpulan dengan ketepatan saintifik seperti yang digunakan syarikat pemasaran selama ini.

Melalui Facebook, Bartlett dan pasukannya berjaya mengadakan tinjauan terhadap 10,000 pengikut daripada 14 parti berhaluan kanan di 11 negara Eropah, tanpa perlu meninggalkan pejabat mereka.

“Ini adalah cara baru untuk melakukan kajian,” kata Bartlett.
Cara kajian Demos itu hanyalah satu daripada contoh menunjukkan bagaimana Facebook menjadi sumber atau alat kajian baru bagi saintis.
Badan pemerhati, penyelidik perubatan dan saintis politik menggunakan laman tersebut untuk mengkaji segala-galanya daripada isu kesihatan kepada corak sosial melalui status dan profil pengguna.

Dengan lebih 800 juta pengguna aktif yang menyumbangkan secara purata tiga kandungan setiap hari, simpanan data Facebook telah mencetuskan impak dalam dunia penyelidikan, dengan jumlah penulisan akademik mengenai laman sesawang itu meningkat secara mendadak hampir 800 peratus sejak lima tahun lalu.

Bagi sesetengah penyelidik, Facebook membenarkan mereka mengkaji sifat unik individu yang mungkin tidak dapat ditemui di dunia sebenar.

Laman Facebook sendiri kerap mengumpul data pengguna untuk mendapatkan maklumat.

Dan pengguna Facebook juga tahu setiap pergerakan mereka diperhatikan, sama ada mereka suka atau tidak, itulah harga yang perlu dibayar untuk membolehkan pengguna berkomunikasi dan bermain pelbagai permainan dalam talian.

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright@Segala Catatan Yang Ditulis Dalam Blog Ini Adalah Hakmilik http://phantom1-jomlayan.blogspot.com