Saya Sayang Malaysia

Pengikut

Selasa, 29 Januari 2013

Ngeri...Sebanyak 46 Botfly Bersarang Dileher Seekor Monyet!!!

Kongsi Di Pesbuk Serius geli dan ngeri bila first time admin tengok video ni, bayangkan sebanyak 46 botfly bersarang di leher seekor monyet dan monyet itu sedang bertarung nyawa kerana botfly itu telah menyebabkan monyet itu sukar bernafas..

Tahukah anda apa itu botfly??



bot fly paul 300x216 Bot Fly

Sebenarnya lalat botfly ini tidak secara direct bertelur ke badan haiwan dan manusia, tetapi menggunakan nyamuk sebagai alat membawa telur lalat itu ke badan manusia.

Apabila nyamuk yang telah ditempel telur lalat ini menghisap darah, maka secara tidak lasung telur itu akan terlepas di permukaan kulit.

Larva kecil yang sudah menetas tersebut, tentu memerlukan tempat berlindung dan makanan, Secara naluriah, mereka mulai 'menggali' permukaan kulit inang tempat dia menumpang dengan mulutnya yang kecil tetapi tajam lalu larva-larva tersebut tinggal didalam daging sang inang tanpa diketahui karena ukurannya yang masih kecil sehingga tidak begitu dirasakan kehadirannya

Jumlah lubang, menunjukkan jumlah isi larva didalam daging.

Setelah 6 minggu, larva-larva inipun telah menjadi ulat dewasa dan siap untuk keluar dari daging inangnya dan selanjutnya tinggal di tanah selama 4 minggu.

Jom lihat video yang menyayat hati ini..






0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright@Segala Catatan Yang Ditulis Dalam Blog Ini Adalah Hakmilik http://phantom1-jomlayan.blogspot.com