Saya Sayang Malaysia

Pengikut

Selasa, 13 September 2011

15 tahun jadi hamba abdi ..!!

Kongsi Di Pesbuk
LONDON: Polis Britain menyerbu sebuah tapak karavan dan menyelamatkan 24 lelaki yang ditahan dan dipaksa hidup dalam keadaan yang kotor seperti hamba, semalam.
Kira-kira 200 anggota polis menyerbu tapak karavan Grenn Acres di Leighton Byuzzard dan menahan empat lelaki dan seorang wanita kerana disyaki melakukan jenayah perhambaan.

Menurut polis, lelaki yang dibebaskan kebanyakannya rakyat Britain dan beberapa lelaki dari Timur Eropah. Pegawai detektif berkata, kesemua mangsa adalah orang tidak berumah atau kaki botol.
Pasukan polis Bedfordshire telah melakukan siasatan berterusan mengenai kes yang mengatakan mangsa telah ditahan tanpa rela dalam keadaan yang teruk dan dipaksa bekerja tanpa diberi gaji.

Kata Detektif Ketua Inspektor Sean O’Niel dari Unit Jenayah Utama Bedfordshire dan Hertfordhire, “Kesihatan mereka tidak memuaskan dan tempat tinggal mereka tinggal juga sangat kotor dan sempit.”

Katanya, “Kami percaya, sebahagian mereka telah tinggal dan bekerja seperti hamba abdi selama beberapa minggu, tapi ada yang sudah 15 tahun.”
Katanya lagi, “Mereka direkrut dan disuruh datang ke sini dengan janji diberi 80 pound (RM385) sehari. Makan dan minum ditanggung.

“Tapi apabila mereka tiba di sini, rambut mereka dipotong dan mereka tinggal di dalam kandang kuda, anjing dan karavan buruk.” 

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright@Segala Catatan Yang Ditulis Dalam Blog Ini Adalah Hakmilik http://phantom1-jomlayan.blogspot.com