Saya Sayang Malaysia

Pengikut

Jumaat, 16 September 2011

Koperal tembak mati remaja dijel..!!

Kongsi Di Pesbuk
NORSIAH (kanan) bersama seorang ahli keluarga selepas
 mendengar keputusan kematian Aminulrasyid yang ditembak polis tahun lalu.

SHAH ALAM - Mahkamah Sesyen di sini semalam menjatuhi hukuman penjara lima tahun terhadap Koperal Jenain Subi selepas didapati bersalah menyebabkan kematian Aminulrasyid Amzah, 15, pada 2010.
Hakim Latifah Mohd. Tahar bagaimanapun membenarkan penangguhan hukuman yang diarahkan berkuat kuasa semalam bagi membolehkan Jenain membuat rayuan berhubung keputusan itu.
Latifah mengekalkan jumlah jaminan RM10,000 sementara menunggu keputusan rayuan tertuduh.
Dalam penghakimannya, Latifah berkata, mahkamah membuat keputusan Jenain bersalah selepas mengambil kira keterangan tertuduh di akhir kes pembelaan yang mengaku melepaskan 21 das tembakan dalam kejadian itu.
Selain itu, tertuduh juga bersetuju bahawa kelajuan kereta Proton Iswara bernombor pendaftaran BET 5023 dipandu remaja itu semasa memasuki Jalan Tarian 11/2 pada 26 April 2010 semakin perlahan dan kereta itu tidak membahayakan mana-mana pihak termasuk terhadap diri tertuduh.
JENAIN dijatuhi hukuman penjara lima
tahun di Mahkamah Sesyen Shah Alam semalam.
AMINULRASYID
"Disebabkan keadaan tidak membahayakan tertuduh tidak perlu melepaskan tembakan lebih-lebih lagi 21 das," kata Latifah.
Jenain, 49, dari Unit Kereta Peronda, Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Shah Alam didakwa menyebabkan kematian Aminulrasyid di Jalan Tarian 11/2, Seksyen 11 di sini antara pukul 1.10 hingga 2 pagi pada 26 April 2010 selepas melepaskan tembakan ke arah kereta dipandu remaja itu.
Bapa kepada empat orang anak berumur antara 15 hingga tiga tahun itu dibicarakan mengikut Seksyen 304(a) Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 30 tahun dan boleh dikenakan denda jika sabit kesalahan.
Selain itu, Latifah dalam hujahnya turut berkata, selepas meneliti keterangan saksi-saksi dalam perbicaraan itu, jelas tiada keraguan bahawa peluru yang terkena pada bahagian kepala Aminulrasyid yang menyebabkan kematiannya datang daripada senjata tertuduh.
Berikutan itu, kata beliau, pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes melampaui keraguan munasabah dan dengan itu tertuduh dijatuhi hukuman penjara lima tahun.
"Mahkamah bukan sahaja simpati kepada keluarga mangsa tetapi juga kepada tertuduh namun perlu diingatkan penggunaan senjata bagi polis ada had dan perlu digunakan secara munasabah," kata Latifah ketika membacakan keputusannya.
Jenain yang berdiri di kandang tertuduh mengalirkan air mata dan tunduk ke lantai mendengar keputusan itu.
Ibu Aminulrasyid, Norsiah Mohamad, 61, dan dua kakaknya Nor Azura Amzah, 40, dan Tuty Shaninza Anom Amzah, 37, turut mengesat air mata masing-masing.
Sepanjang bicara, 39 saksi dipanggil memberi keterangan bagi pihak pendakwaan manakala pembelaan mengemukakan tiga saksi termasuk Jenain.
Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan-Timbalan - Pendakwa Raya, Mohd. Dusuki Mokhtar, Idham Abd. Ghani dan Adilla Ahmad manakala Jenain diwakili peguam bela, M. Athimulan, Salim Bashir dan Halim Ashgar.


0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright@Segala Catatan Yang Ditulis Dalam Blog Ini Adalah Hakmilik http://phantom1-jomlayan.blogspot.com