Saya Sayang Malaysia

Pengikut

Rabu, 21 September 2011

Warga emas terima rasuah atur poligami dijel, denda..!!

Kongsi Di Pesbuk
Osman (kiri) dan Mohd. Zulkifli di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur semalam.
 
 
 
KUALA LUMPUR – Seorang warga emas terpaksa meringkuk di penjara sehari selain didenda RM11,500 oleh Mahkamah Sesyen di sini semalam selepas mengaku bersalah menerima rasuah RM2,300 kononnya bagi mengaturkan perkahwinan poligami tanpa mengikut prosedur yang sah.
Hakim Ahmad Zamzani Mohd. Zin menjatuhkan hukuman tersebut terhadap Osman Nandood, 64, yang kelihatan sugul di dalam kandang tertuduh.
Sekiranya gagal membayar denda, Osman bakal berhadapan hukuman penjara selama setahun. Osman membayar denda itu.
Tertuduh yang bekerja sendiri itu mengaku menerima wang berkenaan daripada Mohamad Adib Ab. Rahman, 27, di No. 39, Jalan 2A/6, Taman Setapak Indah, Sentul di sini pada pukul 2.37 petang, 13 Februari 2011.
Wang itu adalah sebagai upah bagi membantu menguruskan perkahwinan Mohamad Adib untuk berpoligami dengan pasangannya, Nor Fariha Rosli tanpa mengikut prosedur di bawah Seksyen 23 Akta Undang-Undang Islam (Wilayah-wilayah Persekutuan) 1984 (Akta 303).
Dia didakwa di bawah Seksyen 16(a)(A) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah 2009 yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan denda tidak kurang daripada lima kali ganda nilai suapan atau RM10,000 atau mana lebih tinggi.

0 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright@Segala Catatan Yang Ditulis Dalam Blog Ini Adalah Hakmilik http://phantom1-jomlayan.blogspot.com